sebastiannorberg.blogg.se

2014-05-08
12:39:44

Säsongspremiär och en träningsvecka på Mallorca del 1

Då va tävlingssäsongen äntligen igång. Har som sagt vart på Mallorca den gångna veckan för att få en tävling i kroppen där jag kunnat känna mig kravlös inför resultatet och samtidigt kunna träna en sissta period med fokus på volym och medelhård/låg intensitet inför sommarens storform.
 
Äventyret startade igentligen redan på fredagen veckan innan då vi cyklade ner till lögnäsgård utanför Laholm. Där cykelklubben Lapierre Roosters hålla sitt vår-träningsläger. Blev en fantastiskt trevlig helg i sadeln med många skratt och mycket tjöt på passen. Ledarna hade lyckats fixa med sol hela helgen så de va bara att njuta för fullt. Passen på lördagen anlades på, över och kring Hallandsåsen. Helt perfekt om man frågar mig som älskar att dundra på uppför backar och över berg. 
Fick även till två löppass på lördagen. En lätt jogg på morgonen samt ett snabbare kort pass när vi kom hem på eftermiddagen. Cyklingen hem gick på Söndag förmiddag. 
 
Måndagen bjöd på en intressant s.k bikefit med Klas Johansson som även kom ner till Lögnäs på Lördagskvällen och höll en föreläsning. 
Gjorde några små justeringar på min sittställning som kom att visa sig bra senare under långpassen på Mallis.
 
Naten till Tisdag va de dags att gå upp ultratidigt för att få skjuts av pappa ner till Malmö, ta tåget över till Kastrup och averka 3h med flyget ner till Palma de Mallorca. Fick sedan åka taxi 35 min för att komma till den lilla byn Colonia de sant Jordi som ligger på den syd-ösrta sidan av ön. 
Framme på hotellet och får reda på att jag ska få en lägenhet istället för ett enkelrum som jag bokat. Högsäsongen har tydligen inte dragit i gång ännu så hoteldelen låg i dvala. 
50 kvadrat, balkong och eget kök, helt perfekt!
Hade allt fixat och klart till 11 och kunde se mig omkring och ta de lugnt resten av den dagen. samt planera för veckan.
 
Tävlingen hölls på Lördagen i denna byn och tävlingsområdet samt start och mål låg bara 300 meter från lägenheten. 400 meter åt andra hållet ligger ett träningscenter för simmare och triathleter som heter Best swim center. De har en ute 50m pool med 10 banor som jag va och simmade i vissa dagar.
 
Tävlingen är på olympiskdistans och är samtidigt baleriska mästerskapen. Den håller hög standard och enligt arrangörerna kom de startande från 20 nationer.
 
Jag ser den som sagt som ett perfekt tränings race som en del av ett stort block av träning jag byggt på i runt 3 veckor. Jag har därför varit ganska nedtränad under veckan och saknat de lilla extra krutet som en toppning skulle inneburit. De krutet ska jag plocka fram i sommar på måltävlingarna. De tre dagarna innan blev de t.ex. 18h totalt.
 
Vädret under veckan har varit ca 20-23 grader i skuggan varje dag med endast ett fåtal moln någon dag. Vattentemperaturen ligger på runt 18 grader så här års så våtdräkt kändes befogat.
 
  
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: