sebastiannorberg.blogg.se

2014-05-10
11:48:00

Mallorca del 2

Vid anmälan hade jag tjatat till mig att få starta i första gruppen med de snabbaste på stranden trots att jag inte är varken proffs eller representerad av federationen. De visade sig dock bli en bra erfarenhet.
Vattnet var väldigt lugnt och sträckan skulle averkas på ett varv rakt ut från stranden och sedan in på andra sidan utmed en hamn på vägen tillbaka. Hade provsimmat banan dagen innan så visste ungefär hur den va. På stranden starta jag sedan i näst första led och fick kämpa rejält de första 200 metrarna för att hålla mig i en bra grupp i mitten.
Sedan öppnade de upp sig en del och blev lättare att hålla koll frammåt och navigera. Litar aldrig riktigt på att killarna framför tar den kortaste vägen till bojjen.
blir en ganska behaglig resa runt bortsett från att jag blir ganska trött av tempot vi hålller och får någon kallsup. Här är de viktigt att hålla sig lugn och bara simma på så hinner man snart återhämta sig lite.
Upp ur vattnet gör jag misstaget att gå upp lite för tidigt. Väldigt tungt att behöva springa de sista 20 metrarna med vatten till låren.
Tror jag är upp ur vattnet som runt 25:a eller liknande.
 
Färsta växlingen till cykel går riktigt smidigt och även det nya jag testar för denna tävling med skorna fast på cykeln kändes riktigt smidigt. Trampade första 500m med fötterna på skorna för att sen smidigt få i fötterna i farten.
Va helt själv de första 4-5 km och fick köra tokhårt för att ansluta till 3:e cykelklungan. Vid vändningen såg jag att de var två killar som drog själva i täten som sedan jagades av en grupp på runt 10-12 åkare 500m efter.
Kunde inte göra så mycket i den gruppen jag satt i mer än att tjata lite på alla att vi skulle få till någon form av sammarbete vilket inte lyckades så bra då majoriteten va ganska trötta.
 
Andra växligen till löpning gick även den smidigt och fort. Benen kändes lite tunga den första kilometern och lungerna stressade att ta upp syre men sedan kom jag som vanligt igång bra. Fick riktigt bra klipp i steget och kunde öka hela vägen in mot mål och avsluta starkt.. Första tankten som brukar komma för mig under den första delen på löpningen är vad fan man håller på med, om de inte kunde räcka med cyklingen och simningen. Men sen kör man bara på och när man börjar få upp farten och pasera en massa folk är känslan helt fantastisk. Då brukar jag tänka att med denna bra uppvärmningen kan jag springa fortare än om de hade vart en vanlig löptävling. Sen att solen skiner, vatten langas av funktionärer samt att hela byn står och hejjar på gör också sitt.
 
Kom imål på tiden 1h:51:42 och en 12 plats totalt. Riktikt nöjd med min prestation. Toppfältet var riktigt starka killar med Will Clark i spetsen som tävlat länge på världsnivå och även varit med på OS i Peking.
Även glad att jag fick till en ganska bra simtid på runt 20 min (1500m). På min första olympiska i Australien i vinter simmade jag på 24 minuter. (dock i hårdare sjögång)
Efter racet bjöds alla drygt 600 statande på en god paella som lagats i stora mängder. Ingår som vanligt utomlands även masssage till de som önskade. 
 
Njöt sedan bara resten av dagen och tog en 90 minuter väldigt enkel kaffetur med cykeln på eftermiddagen.
 
På Söndagen var tanken att få till en sista "Big day" så de blev perfekt att först simma lite i havet innan frukost och sedan efter en enorm frukost cykla över ön för att sluta upp med min vän Magnus. Belv en bra tur på 24 mil och 2700 hm. Väl hemma blev de 30 minuter lugn löpning efter. Aslutade veckan med en skön vilodag i solstolen och en skön promenad runt strandpromenaden.
 
Har som sagt blivit ganska mycket träning med fokus på volym under våren och fram till nu. Nu blir de lite lugnare ett tag innan jag börjar köra på riktigt hårt igen. Då mer specifikt på tävlingsfart med mer mjölksyra och mer tävlingsinriktat med mer brickpass. Mer eller mindre viktiga tävlingar väntar nu nästa varje helg framöver.
 
Har i veckan varit nere på VO2LAB och testat min mjölksyratålighet samt vid vilken procent av vo2max jag kan ligga i X antal kilometer på cykeln. Mycket givande tester. Här finns mycket att jobba på. Aeroba systemet är på topp men de anaeroba behöver byggas ut.
 
En del nya företag är också på väg in och vill samarbeta med mig och stötta mig i min resa.
 
Just nu är jag och Caroline i Stockholm i min systers lägenehet. Elin är på kryssning men kommer hem ikväll med Johan då vi ska laga en god middag ihop. Imorgon ska de tävlas igen. Nu i svenska duathloncupen som avgörs här uppe på sprintdistans så de lär bli ett perfekt träningspass med bra fart i.
Tävlingen startar med 5km löpning, 20km cykel för att avsluta med 2,5km löpning. Cykeldelen är här utan rulleåkning s.k "non drafting" så tempocykeln fick plockas fram och ett par aerohjul var Martin Broms snäll att låna ut.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: