sebastiannorberg.blogg.se

2014-06-02
17:55:48

race rapport Hallsta triathlon

I helgen va de dags för race igen. Denna gången Hallsta triathlon som då ligger i Hallstahammar en bit utanför Västerås. Tävlingen gick på Söndagen så åkte de 42 milen upp till Köping på Lördagen och sov där på hotel.
 
Tävlingen har funnits med ett tag så de vet hur man arrangerar ett lyckat arrangemang. Som vanligt lite olika klasser och distanser men på denna tävling även en separat senior/elit start på sprint distansen 750m sim, 20 km cykel och 5 km löpning. Många efteranmälningar hade kommit in och startfältet va väldigt likt de som brukar va på svenska cupen eller sm.
 
Simningen gick i en liten vacker sjö och två jumbo sbojjar skulle rundas 180 grader innan sjön mynnade ut i en liten kanal där vi gick upp. Som vanligt alltid superviktigt att reka alla partier på banan så omvägar kan undvikas.
 
Simstarten brötade iväg i ett hiskeligt tempo direkt. Startade i kanten av startområdet för att få kortaste vägen men de allra flesta startade i mitten. Hittade inga bra fötter att ligga på och fick som vanligt försöka hänga i där bak så gott de gick. Kom upp runt 2 min efter de snabbaste och hamnade i ingemansland på cykeln. Försökte febrilt jaga ikapp gruppen framför på runt ca 7 åkare men med de sammarbetet de hade mötes vi alltid på samma ställe på den 5 km långa varvbanan. Allra längst fram i förtsa gruppen låg 4 killar och körde själva.
 
Lyckades även denna gången klanta mig vid en vänster sväng som jag uppfattade som vänpunkten på första varvet och tappa 10 sek till.
 
Hoppade av cykeln och gjorde en ganska okej växling till löpning. Lite problem med skorna då jag tappat känseln i fötterna av de kalla vattnet i kombo med cyklingen.
 
Kommer ut på löpningen i ganska bra fart och kan öka hela vägen in i mål på den 3 varv långa bana a 1,7 km vi sprang på. Härlig slinga med sköna grässtigar och tighta broar, solen skiner och hjärtat går på max. 
 
i Växjö kände jag efteråt att jag sparat lite på krutet de sista och de ville jag inte upprepa de så med 1,5 km kvar hade jag 200m till 2 gubbar som jag bestämde mig för att ta. Blev en sån perfekt urladdning jag ville ha och va totalt tömd i benen över mållinje. 
 
Slutade 9:a denna helgen och fick vara nöjd med de med tanke på solo cyklingen som var riktigt hård som jag dock kunde sätta 3:e snabbaste löptid efter. Vet ju såklart om att min simning behöver bli snabbare i öppetvatten och i grupp men de är något jag jobbar hårt på med och som jag vet kommer bli bättre med tiden.
Tills dess får jag ha som mål att hänga på andra klungan och föröka spinga om så många jag kan.
 
Dessa elit starterna med drafting tillåten är helt nytt för mig där simningen sätts ännu mer i fokus. En utmaning jag gillar och som gör att jag kommer stanna i kortdistans ett bra tag till.
 
En annan härlig sak var att jag förra veckan tog årets första vinst då jag hängde med friidrotts laget och körde en seriematch i Habo. 5000m bana var mitt race och kunde vinna och göra en negativ löpsplitt på tiden 16:40. Inget världsrekord precis men farten kändes trygg och kommer förmodligen en bra dag räcka 10 km.
 
På Fredag springer jag friskusloppet 5km och på Lördag kör jag Borås city triathlon.
 
 
    
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: