sebastiannorberg.blogg.se

2014-02-08
16:13:15

Hemma igen från Australien

 
Nyss hemkommen från min helt fantastiska resa till Australien.Mina 7 veckor där nere har varit extremt lärorika och utvecklande både som triathlet och människa.
Reste utan större förväntningar och med ett öppet sinne och sökte mig till de mäniskorna jag ville lära av. Resan har verkligen givit mig perspektiv på många saker i livet. lärt känna massvis med nya människor och fått grymt mycket och bra träning.
 
Nu är jag hemma och tillbaks på jobbet som elektriker igen. Får infinna mig att de inte går att träna 25h i veckan längre, inte sova 2h efter frukost...
Men de gör inte så mycket de heller. Ett lång period av mängdträning är gjord och de är nu mer aktuellt att så smått börja tävlingsanpasssa träningen.
De gör jag med mer kompktare pass som mer liknar hur kroppen är tänkt att reagera på tävling. Att lära kroppen hur de känns att ligga i tävlingsfart är viktigt både fysiskt och mentalt. Träningstiden jag lägger kring denna fart delas med fördel in i intervaller.
Jag har ett träningsshema jag följer men som hela tiden får anpassas och justeras för att inte drabbas av skador. Samt efter väder och vind, hur jag mår samt hur de övriga livet ser ut
 
Landade i Söndagskväll på kastrup och började jobba i tisdags. Förutom ett Vo2max test har veckan varit ganska lugn på träningsfronten. Vilan gör gott för kroppen och börjar känna mig redo att köra på hårt snart igen. 
Sedan vi avslutade de senaste riktigt tunga veckan där nere tills nu har kroppen svarat riktigt bra. De har jag lärt mig att känna ganska bra numera. Speciellt på vilopulsen som snabbt sjunker till mellan 31-34 slag vid stillasittande. Under perioder med mycket träning har jag väldigt svårt att komma under 40-45.
 
Tiden hemma nu riktas också mycket till att få strukturerat upp sässongen. Vilka tävlingar jag sa köra och hur jag efter dem planerar när jag vill vara som frächast och snabbast. Letar också efter sponsrer som är villiga att hjälpa mig med utrustning och matrial. Fått ut lite trådar men inte mycket som är klart änn.
 
Vo2max testet jag gjorde i Halmstad hos VO2LAB gav ett väldigt bra resultat. Bättre än förväntat såpass tidigt under året och med så lite vo2max träning som faktist är gjord.
Har haft ett väldigt bra resultat sedan tidigare som nu spöades med hästlängder. Resultatet står sig väldigt konkureskraftigt inom världseliten i de flesta konditionsidrotter. Min kropp verkar svara väldigt bra på volymträning även när de kommer till maximal syreupptagning som annars lättast ökas genom intervallträning med väldigt hög intensitet.
 
VO2LAB i Halmstad är en ny sammarbetspartner för mig och hjälper mig i framtiden med labtester och analysering. De är väldigt proffsiga och vet hur man lägger upp och optimerar sin träning. De riktar sig till både klubbar och privatpersoner.
 
Hur denna relativt lugna vecka ser ut i mitt triathlonliv.
4 simpass (13.5km)
3 cykelpass.(2 kvalite, 1 distans)
2 styrkepass a 30 min
2 löppass. (1 intervaller, 1 distans)
totalt ca: 13h
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: