sebastiannorberg.blogg.se

2014-11-28
08:34:33

Australien – Sunshine Coast

Tänkte länka ett inlägg från min nya sida för de som inte vet att den finns www.norbergtri.com 

Nu har vi bosatt oss i triathlon-meckat Mooloolaba. Staden är känd för att varje år ha en världscup och en ocean-cup samt en stor tävling för alla age-groupers. Annars är de surfing som gäller här. Båtlivet är också väldigt stort samt de stora lyxiga bostadsområdet som ligger strax utanför stan som omringas av breda kanalsystem där alla villor har varsin båtplats. Lite som Australiens Florida.

Vi åkte buss hit förra lördagen från Noosa då jag skulle köra en öppet-vatten simtävling och sedan på söndagen en triathlontävling. Skulle även här träffa min nya tränare.

Mooloolaba, ligger cirka 50km norr om Brisbane och 35 km söder om Noosa. Staden är väldigt liten och består i centrum nästan bara av hotel och turistkomplex. Verkar som många av de som bor i Brisbane åker upp då och då och tillbringar semester här.

Staden och hela Sunshine Coast är för övrigt tydligen ett av de solsäkraste platserna som finns. Tempen på dagarna är oftast nu på sommarn mellan 25 och 30 grader. Och på nätterna runt 23 grader. Klimatet är subtropiskt och på sommareftermiddagarna kan de komma in ”thunderstorms” med någon rejäl skur som sedan snabbt försvinner.

De första dagarna här bodde vi på hostel men när vi bestämde oss för att stanna här ett tag blev de aktuellt att leta efter något annat. Hostel här kan va riktigt schyssta om man bara ska stanna ett tag på en plats. Vissa har ac, vissa inte. Man vänjer sig dock ganska snabbt av med den lyxen. Att gå upp vid 5 funkar också bra fast man bor med tre andra. Nu bor vi i en lägenhet. En 2:a med schysst kök, ac och en stor balkong samt pool och grill nere på innergården.

Kan tänkas tidigt att börja tävla just när grundträningen tagit vid men tanken är att köra lite tävlingar här nere under vintern endast som ”träning” för att samla erfarenhet. Framför allt i simmomentet som jag brukar tappa en del under.

Eventet denna helg heter Queensland Gatorade Triathlon Series. På Lördagen kl 12 va de dags för 1500m öppet-vatten sim i en liten sjö i Kawana strax utanför stan. 3 varv a 500m bestod loppet av. Tempen låg på runt 25 grader så våtdräkt behövdes inte. De hela gick över förväntan och jag kunde hitta ett bra tempo som jag orkade hålla alla varven. Låg på lite olika fötter och kunde testa att försöka avancera upp i den relativt stora grupp jag låg ganska långt bak i. Skulle gissa på att vi va runt 70 som starta och jag placera mig nog någonstans i mitten av fältet.

Söndag och dags för en ”super-sprint” triathlon som bestod av 400m sim, 15km cykel samt 4 km löpning. Startfältet bestod av många duktiga triathleter från delstaten. Tränaren fixade så jag fick starta i open-klassen . Tror de va runt 1100 startande i hela tävlingen fördelat på säkert 20 startgrupper. Finns typ klasser som ”6-8 åringar” och ”100-110 kg”. I open var vi runt 20 st.

Efter en väldigt hetsig start från vattnet blev jag efter bara runt 200m ganska trött och lite stressad. Var bland de sista upp ur vattnet. Cykelbana var ganska teknisk och gick i 4 varv. Inget supertryck i benen men tyckte jag körde offensivt och tog in några placeringar inför löpningen. Inför helgen hade en värmebölja kommit in så tempen va redan kl 8 på morgonen runt 35 grader. En tuff löpning väntade. Tömde de sista jag hade kvar i flaskorna över mig inför löpningen som började tungt. Efter någon kilometer och några muggar vatten över mig började de kännas bättre och mot slutet hade jag fått upp lite fart och plockade någon placering till.

Ritkigt skönt att gå imål och få sätta sig i skuggan och hinka i sig vatten. Slutade 10:a i Open och 19:e totalt för dagen. Långt ifrån ett perfekt race men alltid kul att få sätta på sig nummerlappen och känna syra i benen.

Tränaren och gänget jag kör med här nu känns riktigt bra. Själva klubben är ganska bred men gänget jag kör med består av många juniorer och seniorer som är toppen att köra sparring med och som inspirerar. Finns inget bättre än att komma in i ett gott gäng där alla kör den tuffa träningen tillsammans med mycket skratt och gemenskap. Ett 2h simpass eller 3h på cykeln bara flyger förbi. Även om vi besitter olika kvalitéer kan alla lära något av varandra.

Farten under passen anpassas efter var och ens kapacitet så att intensiteten blir den samma. Naturen här man får beskåda på cykelturerna är helt fantastisk. Idag Lördag körde vi en backig tur i skogen som avslutades vid en damm med en kort löpning och ett svalkande dopp efter. Juniorernas föräldrar körde oss tillbaka till stan och cyklarna tog tränaren i sin buss.

Riktigt dutkig tränare denna Toby. Hela tiden uppmuntrande och framme med tips och tidtagarur. Kör vi löpning cyklar han med och säger tider. På cykelturerna ligger han alltid längst bak på sin scooter och bevakar teknik samt ger support om punkan är framme. Under simpassen i havet kör han surfbrädan och vid poolen springer han från den ena sidan till den andra och säger tider. Imponerande vilken service och tillgång!

Vi kommer vara att bo här nu först fram till 10 jan sen styra skutan ner mot Sydney.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: