sebastiannorberg.blogg.se

2014-05-27
22:04:58

En bra vår med fokus framåt!

Tänkte skriva av mig lite och uppdatera vad som hänt den senaste tiden och vad som är på gång... 
 
Efter Mallorca har jag vart runt och tävlat en del i Sverige med ganska givande resultat.
Brottby duathlon va först ut med deras sprint tävling i svenska cupen. Blev en ganska behaglig tävling som startade med 5 km kuperad löpning på grus följt av 20 km cykling och som avslutades med 2.5 km löpning. Hade ingen aning om hur duktiga killarna i täten var men när starten hade gått gick de undan. Stressade inte fram utan la mig som tredje man och lät de andra bestämma fart och ta vind.
Gruppen som började som runt sju stycken blev allt mindre och mindre och in till cyklingen va de jag och en kille till som höll jämnt.
 
Fredrik Swahn som killen heter gick ut först och jag la mig behagligt med en ca 15 meter lucka under hela cykelmomentet. Hade en bra känsla på tempohojen och kunde faktist förvånandsvärt lätt hänga på. Funderade några gånger på att köra om men visste inte hur mycket han hade att svara med.
 
Klantade mig lite i andra växlingen och tappa direkt runt 10 sekunder ut på den hårda avslutande löpningen. blev rejält stum i de branta backarna och hade inget krut alls kvar att svara med på upploppet så gick imål 8 sek efter. Tror jag hade kunnat dra upp ett vassare tempo om löpbanan varit flack.
 
Helgen efter blev de först ett bra pass på lördagen, 8x1000m bana. Kanske inte den mest optimala uppladdningen för på Söndagen skulle Jubeleumsloppet på 120km cykel averkas. De va också precis vad de gjordes. Dock inte med de piggaste benen eller kroppen men vi tog oss runt i ett bra tempo och fick bra träning med att ligga mycket längst fram och dra i den ca 40 man stora gruppen. Efter blev de öppetvatten premiär på 1:a vik med Robert.
 
Nu i helgen har de varit Sverigepremiär när den svenska triathlon säsongen drog igång på allvar. Närmare bestämt i Växjö på olympisk distans.
Fick med mig farsan så de blev nästan som den gamla goda tiden när vi drog runt i crossbussen på europas vägar. Va lite små seg i huvet under förmiddagen men ändå grymt laddad att få tävla. Simningen blev inte världens bästa precis men ändå inte helt katastrof. Va drygt 3 min efter täten och 12.e man upp ur vattnet men tack vare en stabil och hård cykling växla jag in som 7:a. Ruskigt farlig cykelbana för övrigt. En loop på 5 med 4 rondeller att passera sammalagt 16 gånger. Med 300 personer på banan blev detta inte riktigt optimalt.
 
Sprang om två killar på första kilometern och fick sedan syn på 3:an och 2:an som låg och drog ihop. 
Lungnade mig lite och höll samma fart som dem in mot rundningen och var runt 12 sek bakom dem. I vändningen fick de se att jag låg ganska nära och senare öka en av killarna. Själv kände jag att de inte riktigt var min dag och kunna mobilisera de krafer som hade behövts för att ta ikapp. Sprang in på en 4:e plats med en ganska usel löptid på runt 36 min. Känner att jag har svårare att springa bra av tempocykeln än efter linjecykeln.
Kände även att detta inte va en tävling jag ville döda mig totalt på heller.
 
 
 
Nu känns faktist formen på väg upp igen och på Torsdag ska jag springa mitt första friidrottsrace på 5000m bana uppe i Jönköpingstrakten med Varbergs GIF. Målet om benen känns bra är att komma ner runt 16 minuter.
 
Sen på Lördag bär de av upp mot Västerås för att köra Hallsta triathlon där på Söndagen (sprint, stadslopp med drafting). Kommer en hel del dutkiga killar så förväntar mig en hård och lärorik tävling.
 
Här under kan ni se hur min preliminära tävlingskalender ser ut i dagsläget.
 
 
29/5 Serie match varbergs GIF Habo (5000m bana)
 
1/6 Hallsta triathlon olympisk (non drafting)
 
6/6 Friskusloppet 5km
 
7/6 Borås city triathlon
 
15/6 Svenska cupen triathlon Uppsala olympisk
 
22/6 Maleryd Varberg triathlon
 
13/7 SM olympisk Västerås 
 
20/7 Svenska cupen triathlon Umeå 
 
31/7 Alp D´huez triathlon (Frankrike)
 
9/8 SM triathlon sprint Malmö 
 
13/8 Kalmar sprint triathlon 
 
31/8 ev Tjörn triathlon sprint
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: