sebastiannorberg.blogg.se

2014-06-24
20:44:48

Uppsala och Maleryd race report

 
Vilodagar och tillfälle att hinna uppdatera bloggen. Uppsala och Varberg är städerna jag krigat i de senaste helgerna. Två tuffa race med massor av posetivt att ta med sig för framtiden.
 
Uppsala olympisk distans, första deltävlingen för säsongen i Svenska cupen och massor med duktiga killar att få chansen att mäta sig mot. Mycket nytt för mig med en stad jag tidigare inte besökt men som direkt visade sig vara super charmig. Själva tävlingsättet är också ganska nytt med tillåten drafting och simstart med dyk från ponton.
 
Reste som jag till viss del gillar själv. Med fullt fokus och posetiv inställning på vad som väntade. Ganska bra förutsättningar med boende centralt på ett schysst hotel samt gångavstång till start och växlingsområde som låg precis vid domkyrkan.
Kom upp vid 17 tiden på lördagen så han kolla banan i lugn och ro och klämma en väl bakad gourmepizza.
 
I samband med dessa racen finns de också en hel del andra klasser som ska averkas under dagen så vårat race startade inte förens kl 14:30 ala GP style. 
Superhärligt med sovmorgon och att kunna morgonjogga samt äta frukost sent och länge. Hinna med alla andra ritualer i lugn och ro och även hinna snacka med alla snart igenkända konkurenter och avläsa ev taktiker ;-)
 
Starten gick så småningom ca 30 min efter dameliten. Dykstart från ponton som man blev lottad startplats till. 
Totalt kaos första 50m innan jag lugnade mig och hittade lite goa fötter att ligga bakom. Höll dem runt 300m tills jag tyckte de tog ut svängen lite väl mycket och girade vilket tyvärr gjorde att jag tappade de killarna vid första bojen och fick simma resten av de 1500m själv. Lärt mig de senaste att de nästan alltid är bättre att sitta bakom ett par halvsnabba fötter en att simma helt själv. Banan gick i en kanal med 2 varv. 
 
Tror jag va uppe ur vattnet ca 3.5 minuter efter täten och förbedde mig på jakt. gjorde en helt ok första växling och attakerade den väldigt backiga cykelbanan hårt. Banan gick på en 4 km loop med en jätte lång backe och 10 varv att averka. Bra med så kort banan vilket gjorde de lätt att hela tiden 
notera vart jag mötte de andra grupperna och kunna se att jag höl samma fart som de 2 snabbaste utbrytarna i täten samt att jag hela tiden tog in tid på de 2 stora grupperna som va före mig. Nöjd med de med tanke på de sammarbetet de fick till med dragjobbet. 
Cyklade om en hel del men fick andå cykla hela distansen helt själv och hoppa av till löpning ganska matt i kroppen. 
 
Bra andra växling med kontroll och känsel i fötterna denna gången. Började pinna på och kom ganska snabbt in i ett bra steg. Löpbanan var även den lika backig den så lungerna fick startas upp rejält men tog ständigt in på nya gubbar och överöstes med posetiv energi. 
 
När de 4 varven strax hade averkats var jag uppe på en 9:e plats med sikte på 8:an 100m framför men nu va krafterna ganska begränsade. Och gick i mål som 9:a. Riktigt nöjd med loppet och dagen som helhet.
Fick tömt mig rejält i alla grenarna och snappat upp en del nya taktiska drag att ha med för kommande race.
 
Benen och framför allt framsida lår har börjat streta emot lite efter senaste tiden av mycket tuff cykling och löpning så veckan inför Varberg fick bli lugn på den fronten. Har i stället foukserat på simma mycket. Runt 5000m per dag. Mest på simstadion men även öppetvatten.
 
Maleryd Varberg triathlon (sprint) som nu anordnades för andra gången gick av stapeln på söndagen. 
Härlig tävling på hemma plan med massa puplik samt nära och kära på besök.
 
Simstart med spring och idyk känns alltid häfftigt och roligt tycker jag. kunde springa långt och göra några snabba dyk och ta front. lika förvånad som glad. Lät mig sedan bli omsimmad av en snabb kille på västerkanten som jag tog fötter på. Tappade han efter ett tag men fick sedan en annan mindre grupp att följa. Uppe som runt 8:a. 
 
Ut på cykelbanan stenhårt från start. Tränat lite på banan i veckan och känt att den passar mig väldigt bra på tempocykeln då jag kan köra ganska hårt med den även på de tekniska och kurviga partierna. 
 
Efter alla fyra varvevn har jag precis cyklat in de 1min och 40 sek Rickard hade tagit på mig under simningen.
 
Ut på Löpningen som ledare med en grymt skön känsla. Tror de är förtsa gången jag går ut från cyklingen som 1:a. Detta hade i vanliga fal betytt en solklar seger men mina ben var ju som sagt långt ifrån fräsha och näst in till helt trasiga. Hängde på första 2 varven men fick sedan under hemsk värk släppa när tempot höjdes något.
 
Tanken in i de sissta va att inte starta eller att ev bara köra simdelen och cykeldelen men när man kommer in såpass bra till ville jag hemskt gärna testa att springa. 
 
Nu blir de lite lungare ett par dagar innan ett nytt block startar inför Sm på Olympisk distans i Västerås som går Söndagen den 13:e Juli.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: