sebastiannorberg.blogg.se

2014-01-14
04:08:15

Värmerekord och tävlingspremiär

 
 
En nya vecka avverkad, en bra sådan. Veckan har bestått av lite mindre träning men med lite inslag av högre intensitet och fart samt lite utflykter och diverse. 
 
Har också vart iväg på en busstrip till Ballarat och kollat på Australiens cykelmästerskap. Kollade kriterieloppet som gick på en 1.1 km loop inne i stan. 30 varv. Bra spänning och många utbrytningar bjöds de på. 
 
Har även gjort tävlingspremiär och debut på Olympisk distans som är 1500m sim, 40k cykel och 10k löpning. Tävlingen ingår i en serie med totalt fem deltävlingar och anordnas av Gatorade triathlon series. Detta var andra deltävlingen. Hade vart kul att köra hela serien då jag tror de ligger en del prispengar i potten. 
 
Ser inte denna tävlingen som något allvarligt utan kör den mest för att få ett race i kroppen och en sjukt bra träningsdag samt mer rutin. Grundträningen jag bedriver denna tiden på året är förberedande för att klara mera fart och i intensivare träning inpå tävlingssäsong (maj - aug) 
 
Cykeln jag har här nere duger helt okej att grundträna med. Men för en tävling som dessutom är non-drafting (ej åka på led) är den inte optimal. 
Åkte till butiken som hjälpt mig med den och fick en annan carbon racer som kändes bra. Skulle sen på lördagskvällen åka och hämta upp en aero-hjälm av några goda vänner som fråga om inte jag ville ha en riktig hoj. mycket tacksam cykla jag hem med en ny hoj igen, tempohoj med profilhjul och hela kittet.
Kille som har den är 5cm längre än mig med så storleken på ramen passar mig perfekt. 
 
Söndag och tävlingsdags. Starten var planerad till 7:15 men blev en halvtimme försenad. Tror va runt 1200 startande så en hel del folk på stranden vi skulle starta ifrån. Släpptes iväg med 3 min mellanrum med mig i tredje led. 
 
Starten gick och efter löpstart ut i vattnet följt av tvåhundra meter av brottande och sparkande började allt så småningom lugna ner sig och jag hitta en bra grupp på främre kanten att följa. Fått en bra vana i öppetvatten nu så de va aldrig tal om att stressa upp sig. Varmt och skönt i vattnet dessutom med ca 21 grader. Samt med min nya tunnare våtdräkt på.
 
Efter trehundra meter och en väldigt smidigt rundad första boj var jag uppvärmd. Började trycka på och passerade några samt hittade nya fötter längre fram att ligga bakom. Tack vare att jag aldrig blev stressad va navigeringen inga konstigheter samt låg en del bakom snabbare simmare och lät de hålla riktningen. De ser lätt ut från land men när huvet är 15cm ovanför vattnet samt vågor kan de lätt bli fel och då hjälper de inte hur snabbt man simmar. Simningen gick ut från stranden utmed en brygga mot en lite småbåtshamn med en mängd övriga bojar utöver våra så de fanns definitivt utrymme för fel men allt gick bra och upp ur vatten runt 20 person i gruppen. 
 
T1 gick gick super smidigt. Hela våtdräkten va nästan av framme vid cykel. Bara rycka ut benen och på med hjälmen samt nummerlapp. Smack! Ut på vägen. De enda lilla misstaget var att jag lyckades sparka av min sportdryck från flaskstället när jag hoppa upp på hojen. Kork av, 2 dl va de jag lyckades rädda.
Vädret va molnigt och 23 grader så vätska skulle inte va ett stort problem. Och med 2 bananer till frulle skulle jag klara loppet galant. 
 
Körde på hårt redan från start och höll sedan samma tempo hela sträckan igenom. Loopen va på tre varv som sammanlagt blev fyra mil. Flack, bred samt avspärrad  huvudled utmed stranden och med svag sidvind. Kollade på klockan och försökte hela tiden hålla 40 km/h de hållet de blåste mot oss samt 47 på de andra hållet. Visste då att jag skulle klara mitt mål under timmen. Väldigt mycket tävlade folk ute på banan men med 10m bred väg åt båda hållen fanns de alltid utrymme för omkörning. Blev faktiskt aldrig omkörd själv. Kom ihåg att lossa och få ut fötterna några hundra meter innan jag skulle va av cykeln. 
 
T2 gick också smidigt kom ihåg min plats (igen) lägger man inte detta på minnet kan man få yra runt ett tag. (Ett ex på hur rutiner skapas)
 
Löpskor på och dra fram nummerlappen. Let's run! 
Planen nu va att springa en stabil avslutning utan att försöka forcera min löpning. Bara jag sprang under 40 var jag nöjd. Vill inte riskera att skada mig igen. Speciellt inte så här tidigt på året och på en oviktig tävling. 
Starta på 3:45 tempo och sänkte sedan km tiderna med ca 2 sek på varje. Kändes hur lugnt som helst och kunde reflektera och fundera en hel del under löpningen. 
Hade utan tvekan kunnat springa en halvmara i detta tempo. Min tid blev 37:OO. Den tiden hade vart kämpig att klara på bara 10km löpning för ett år sen. Min utveckling har verkligen gått framåt. Speciellt löptekniken och rörelseekonomin. Sen att jag väger 6-7 kg mindre gör sitt de med. 
 
Blev passerad av killarna i proffsklassen. Först blir man cykad men med rutinen och med synen på min säsong och denna tävlingen ägnade jag inte många tankar åt att försöka hänga på och få lite draghjälp. Att jag själv kommer komma ner på de tiderna är inget jag bekymrar mig över, de vet jag. får jag bara träna på enligt min plan och hålla mig skadefri. I sommar kommer jag att springa på låga 34 tider. Samt nästa sommar kunna ligga på 32 min. 
 
Snackade med en av killarna efteråt. De hade sprungit på 31:20 och de va inget speciellt va de lät. 
Sen va detta också Australiens framtida Itu-triathleter. 
Fick även beröm av en medtävlande efteråt som tyckte jag hade en bra naturlig löpteknik. 
 
Slutade 3:a i min klass med tiden 2h4min. Riktigt nöjd med min insatts som gick helt enligt planen.  kul att få gå upp på podiet på min första internationella tävling och höra sitt namn. 
 
Efteråt gick vi i några från klubben till en sydamerikansk lunchrestaurang och drack kaffe och åt god mat för att avsluta med sorbeglass.
 
En annan positiv anledning till att jag inte ville köra för  hårt var att de hade krävt 2-3 dagar innan jag kände mig fräsch igen för mer kvalitets träning. 
Nu kände jag inte av de speciellt på måndagsmorgonen då vi hade velodrom träning planerad. Fick dock ett enkelt återhämtningsoass av tränaren som totalt blev 100 min och 15min lätt löp med lite drillövningar efteråt. 
 
Nu kör vi på som vanligt med två pass om dagen och långtur till helgen för att sedan vila ett par dagar i nästa vecka innan vi åker på läger 4 dagar. 
 
Eftermiddagens löpträning kommer vi dock köra inomhus på löpband då de väntas bli 43 grader 2-3 dagar nu innan tempen sjunker igen. Vädret är väldigt speciellt här. Förra veckan va de tjocktröja på och 20-23 grader för att sen slå om och bli 20 grader varmare. Detta beror tydligen på olika vindar från havet och hur de rör sig. 
 
Ska försöka se ännu mer annat i stan nu i veckan med bl.a. ett stort akvarium med havets alla djur samt försöka besöks ett intressant fängelsemuseum. Så lite tid för turistande finns de allt även om de kan va skönt att bara ligga och läsa inne i kylan ett par timmar mitt på dagen med ultimat återhämtning. 
 
Inte träffat en enda svensk under hela vistelsen. Hur skönt som helst så engelskan sitter mer och mer naturligt. Tycker själv inte jag är så bra men folk jag träffar tror faktist att jag har vart här mer än 4 veckor. roligast va pundaren som hjälpte mig första natten och trodde att sverige har engelska som språk fast med en speciell dialekt, jo tjena. Även om man inland inte orkar prata eller tänka när man bli tvungen att förklara något komplicerat. 
Vill ibland va som min franska rumskompis som kan ett hundratal engelska ord så ingen förväntar sig heller några utlägg av han. Yes, no, food, eat. Allt utan gramatiska meningar. Denna killen jobbar här.
 
Börjar nu lära känna de flesta på hostelet och alla frågar massa om hur dagens träningar har gått och följer mig i vad jag gör. De är bra att möta samma människor ibland då de kan se och berätta när jag ser lite extra sliten eller trött ut. De kan dessutom säga sånt utan att låta negativa och med ett leende. 
 
Detta hostelet är ett litet lugnt och fräscht ställe som inte går att hitta eller boka på nätet. De vill inte ha de lika brötigt som de andra ställena så de kör ett filter på alla som kommer in och ett flertal gäster har under min vistelse blivit nekade boende samt en  som blivit utkörd. Börjar man släppa in alla så tappar man snabbt standarden. Finns så himla mycklet löst folk som backpackar. Detta gynnar mig väldigt bra då jag gillar att omge mig med vettiga människor. 
 
Grymt kök har vi dessutom samt mycket utrustning så grymma middagar och frukostar är standard. 
Bra råvaror som gräsuppfött nötkött och fräsch exotisk frukt handlas här billigare och bättre än hemma.
 
Over and out.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: