sebastiannorberg.blogg.se

2014-08-18
18:29:52

Några rader om senaste racen, SM och NM.

Tillbaka hemma i Varberg efter en visit uppe i Norge och Tönsberg. Vi var ett gäng på 8 svenskar som stack upp och körde deras mästerskap för att testa på konkuransen. Några var även där och körde tävlingen förra året då den kördes som Nordiskt mästerskap. 
 
Tänkte börja med Malmö sprint-SM som gick förra helgen. En tävling som gick skapligt för mig men som även kunde gått lite bättre men är överlag nöjd med min insatts.
Dagen börja med växlanda väder med väl tilltagande vind och ett kraftigt regnoväder mitt på dagen när damerna skulle starta.
Vi hade ganska sen start på Lördagen, 16:30.
Starten gick och med bara runt 50m till första boj blev de tight. Våtdräkt var de inte tal om då vattentempen va en bra bit över 20 grader.
 
Tog mig runt till större delen själv då de blåsiga och vågiga vattnet gjorde de svårt att hålla en vettig kurs.
Uppe ganska långt ner men fick snabbt kommit ikapp många på cykeln som man kunde börja köra med.
Kör ganska hårt för att komma ikapp fler och satsar allt jag har på de hala tekniska delarna av banan. Banan gick på en 4km loop med långa partier slät marksten.
200m innan växling på sista varvet går jag lite för fort in i en kurva och glider omkull. Kedjan hoppa och lite annat står snett så fick blir till att springa sista biten in till växling.
Kommer ut på löpning lite smått irreterad men hittar ganska snabbt ett bra flyt. Har lite klen racepace då jag bara kunnat löpträna 2 veckor inpå tävlingen. 
Kommer imål på en 10 plats i seniorklassen och som 14.e totalt på SM med juniorerna inräknade.
 
I Norge kändes formen lite bättre och löpträningen börjar ge resultat ígen. Även simningen går stadigt framåt på tävlingarna känner jag. Tror vi va runt 40 startande herrar på pontonen. Fick en av de sista platserna längst till höger men kände att de passa mig bra. Blev faktist en av de lugnaste starterna på länge. Kunde dunka på va jag hade de första 100m och sen glida in till vänster på några fötter med bra pace.
Cyklingen kändes riktigt bra. Kom ikapp en stor klunga på första varvet som jag sen fick försöka få fart på och vindskydd av. Känner dock i efterhand att jag kanske skulle stuckit ifrån dessa grabbar då jag vid flera gånger nästan fick vänta in dem på de tekniska delarna av banan. Dock gott att få lite skydd på de öppna snabba partierna där de körde skapligt.
Riktigt nöjd med växlingen och ut på löpningen först från min grupp. Kuperad 3 varvs bana mitt i centrum med massa härlig publik. Tror banan va lite kort men sprang på 16:11.
Blev en 16:e plats som jag är nöjd med. Norge har riktigt många hårt satsande triathleter med många som är ute och kör europacup.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: